ΛΟΓΙΣΤΗΣ : "Είμαι ο άνθρωπος για όλες τις δουλειές".

Αφορμή για το παρακάτω άρθρο είναι 2 γεγονότα που έγιναν την προηγούμενη εβδομάδα.

Το πρώτο που είναι και το σοβαρότερο ήταν ο άγριος ξυλοδαρμός λογιστή στην Καλαμπάκα.

Λογιστής - Φοροτεχνικός δέχτηκε επίθεση από φορολογούμενο, διότι, όπως ισχυρίζεται, ο λογιστής του είχε προκαλέσει οικονομική ζημιά.

Η πράξη αυτή του φορολογούμενου είναι από όλους καταδικαστέα.

Ας έρθουμε όμως για λίγο στη θέση του λογιστή:

Αυτός καλείται να απαντήσει επί παντός επιστητού.

Το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, το Εργασίας, το Ανάπτυξης, κ.λπ., καθημερινά εκδίδουν Εγκυκλίους, Αποφάσεις, Γνωμοδοτήσεις, συνήθως αμφιλεγόμενες, τις οποίες ο λογιστής - φοροτεχνικός πρέπει να τις γνωρίζει και να τις εφαρμόζει…

Φτάνει αυτό; Όχι!

Θα πρέπει να γνωρίζει ακόμα ότι και ο πελάτης του πραγματοποιεί συγκεκριμένες ενέργειες για τις οποίες τις περισσότερες φορές είναι πλημμελώς ενημερωμένος ή και καθόλου ενημερωμένος.

Είναι ο ίδιος, που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ψάχνεται να καταλάβει τι έχει κάνει ο επιχειρηματίας, κυρίως ο μικρομεσαίος, ώστε να προσπαθήσει να τον προστατεύσει και μάλιστα τις περισσότερες φορές ενώ έχει μεγάλο υπόλοιπο οφειλής.

Την προηγούμενη εβδομάδα επιχείρηση υγειονομικού ενδιαφέροντος δέχτηκε πρόστιμο, όταν ξαφνικά ο ιδιοκτήτης της αποφάσισε να αγοράσει ρακή χύμα και να την διαθέσει στο κατάστημά του.

Ο λογιστής, δεν είχε ενημερωθεί, ούτε είχε παραλάβει τα τιμολόγια, ενώ η συγκεκριμένη ρακή ήταν αγνώστου παραγωγού, από άγνωστη περιοχή της χώρας.

Ο λογιστής λοιπόν θα έπρεπε να υποθέσει ότι ο πελάτης θα αγόραζε χύμα ρακή από μη πιστοποιημένο παραγωγό;

Μάλλον ο λογιστής - άνθρωπος για όλες τις δουλειές θα πρέπει να έχει και μαντικές ικανότητες. Αυτό είναι ένα νέο κομμάτι δουλειάς που του έχει ανατεθεί.

Μπροστά λοιπόν στην καλοκαιρινή περίοδο, με τους ελέγχους να έχουν ήδη δρομολογηθεί, οι επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος θα πρέπει να γνωρίζουν κάποιες υγειονομικές διατάξεις που, δυστυχώς, κι αυτές ο λογιστής θα πρέπει να αντιμετωπίσει.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης που μέχρι σήμερα δεν είχε ασχοληθεί με τον ιδιωτικό τομέα, στον τομέα των ελέγχων έχει βγει παγανιά.

Τι έγινε λοιπόν στην επιχείρηση;

Κλιμάκιο του Υπουργείου Ανάπτυξης έκανε έλεγχο σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4177/2013 και της Υ.Α. Α2-718/28.7.2014. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, το κλιμάκιο απέδωσε στην επιχείρηση την έκθεση ελέγχου όπου αναγραφόταν η παράβαση που είχε υποπέσει η επιχείρηση.

Η παράβαση ήταν «μη αναγραφή επί του τιμοκαταλόγου ένδειξης χώρας προέλευσης και του παραγωγού για το πωλούμενο είδος ρακή χύμα κατά παράβαση του άρθρου 91 παρ. 4στ». Φυσικά, μόλις ολοκληρώθηκε ο έλεγχος ακολούθησε το τηλέφωνο από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος στον λογιστή, αφού, όπως υποχρεώνει ο νόμος, η ελεγκτική αρχή απέδωσε και την κλήση προς ακρόαση στον παραβάτη.

Σε καμία περίπτωση δεν επικροτούμε την άποψη ότι ο λογιστής είναι για τα πάντα, άλλωστε έχουμε συστήσει πολλές φορές ότι η σχέση με τον πελάτη και οι εργασίες πρέπει να απεικονίζονται σε έγγραφη σύμβαση. Καλό θα ήταν όμως, ειδικά τώρα, την καλοκαιρινή περίοδο, όπου οι έλεγχοι θα ενταθούν με κύριο στόχο τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, να υπενθυμίσουμε τι αναφέρει η σχετική απόφαση σε κάποια βασικά σημεία, αφού κατά πάσα πιθανότητα σε αυτούς θα γίνει το γνωστό τηλεφώνημα του ελέγχου:

Άρθρο 90 Τήρηση Τιμοκαταλόγων

1. Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος οφείλουν να τηρούν τιμοκατάλογο. Οι τιμοκατάλογοι συντάσσονται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες.

2. Τα παραπάνω καταστήματα υποχρεούνται να αναρτούν τον τιμοκατάλογο σε εμφανές σημείο, στην εξωτερική όψη της κύριας εισόδου του καταστήματος. Για ξενοδοχεία και ξενοδοχειακά συγκροτήματα, ο τιμοκατάλογος πρέπει να αναρτάται στην εξωτερική όψη της κύριας εισόδου της αίθουσας όπου προσφέρονται τα είδη του τιμοκαταλόγου. Οφείλουν επίσης πριν από την παραγγελία να διαθέτουν τον τιμοκατάλογο σε κάθε πελάτη.

3. Από τις παραπάνω υποχρεώσεις εξαιρούνται τα παραδοσιακά καφενεία κατά την έννοια του Κ.Φ.Α.Σ. όπως κάθε φορά ισχύει, για τα οποία όμως ισχύει υποχρέωση ανάρτησης τιμοκαταλόγων σε εμφανές σημείο του καταστήματος, αναγράφοντας μόνο τα προσφερόμενα είδη και τις τιμές τους συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.

4. Οι παραβάτες τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ για έλλειψη τιμοκαταλόγου και 500 ευρώ για υπέρβαση ανά είδος. Τα πρόστιμα διπλασιάζονται σε περίπτωση υποτροπής.

Άρθρο 91 Ενδείξεις τιμοκαταλόγων

1. Στους τιμοκαταλόγους αναγράφονται όλα τα προσφερόμενα είδη "αλά-κάρτ" με τις αντίστοιχες τιμές τους συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η ύπαρξη τιμοκαταλόγων με τιμές προ και μετά ΦΠΑ δεν συνιστά παράβαση

2. Στον τιμοκατάλογο αναγράφεται σε εμφανές σημείο με κεφαλαία γράμματα, ίδιου μεγέθους με τη γραμματοσειρά των προσφερόμενων ειδών, η ένδειξη: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» και στην αγγλική γλώσσα (εφόσον τηρεί τιμοκατάλογο και στην αγγλική γλώσσα), την ένδειξη «CONSUMER IS NOT OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS NOT BEEN RECEIVED (RECEIPT - INVOICE)».

3. Τα αναγραφόμενα στους τιμοκαταλόγους φαγητά και σαλάτες προσφέρονται στους πελάτες: α. Με τη μερίδα. β. Με το κιλό. Στην περίπτωση αυτή σημειώνεται υποχρεωτικά η ένδειξη «με το κιλό» δίπλα στο αντίστοιχο είδος.

4. Στους τιμοκαταλόγους αναγράφονται απαραίτητα οι ακόλουθες ενδείξεις είτε μεμονωμένα, είτε κατά ομάδες φαγητών - ποτών, με τρόπο που να γίνεται αντιληπτή η διάκριση αυτή στον καταναλωτή:

α. Το είδος των ελαίων, και η χρήση τους,

β. «Κατεψυγμένο» κατά περίπτωση,

γ. «Προμαγειρευμένο» ή «Προτηγανισμένο», κατά περίπτωση,

δ. «Προϊόν Π.Ο.Π.» (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης) ή «προϊόν Π.Γ.Ε.» (Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης), αποκλειστικά και μόνο για τα προϊόντα που ανήκουν επισήμως σε αυτές τις κατηγορίες. Απαγορεύεται η χρήση του όρου «Π.Ο.Π.», «Π.Γ.Ε» αν τα προϊόντα που διατίθενται δεν είναι τέτοια.

ε. Προκειμένου για συσκευασμένα ποτά (μπύρα, οίνος, εμφιαλωμένο νερό, αναψυκτικά, χυμοί, οινοπνευματώδη ποτά, σόδες) αναγράφεται επιπλέον και η ειδικότερη ονομασία του είδους με την οποία προσφέρεται στο εμπόριο (ετικέτα) και ο όγκος του περιεχομένου κάθε συσκευασίας σε mL.

στ. Ειδικότερα για τους οίνους και τα προϊόντα απόσταξης, που προσφέρονται στους καταναλωτές χωρίς να είναι εμφανής η συσκευασία τους, αναγράφεται υποχρεωτικά η χώρα προέλευσης και ο παραγωγός ή ο εμφιαλωτής τους όπως αυτά αναφέρονται στην επισήμανση (ετικέτα) των εν λόγω οίνων ή των προϊόντων απόσταξης, σύμφωνα με τους Κανονισμούς 1234/2007(άρθρο 118κε) και 607/2009 (άρθρα 55 και 56).

ζ. Προκειμένου για σαλάτες πάσης φύσεως, αναγράφονται η ονομασία κάθε σαλάτας όπως την ορίζει το κατάστημα και τα βασικά συστατικά που τη συνθέτουν.

5. Οι παραβάτες τιμωρούνται για έλλειψη ενδείξεων με διοικητικό πρόστιμο 500 ευρώ ανά παράβαση.

Ειδικά για το θέμα των χύμα διαθέσεων ο νόμος προβλέπει ότι επιτρέπεται η διάθεση τους υπό αυστηρές προϋποθέσεις και με βασικότερη όλων ο προμηθευτής να είναι πιστοποιημένος για αυτή την διαδικασία (αποστακτήριο κ.λπ.) και φυσικά να έχει πληρωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης.

Επειδή όλοι οι λογιστές έχουν καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, θα πρέπει να ρίξουν μια ματιά στον Νόμο4177/2013 και στις σχετικές αποφάσεις που τον ερμηνεύουν.

Μην ξεχνάμε ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι που διενεργούν τους ελέγχους έχουν καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου39 του Ν. 3959/2011.

ΠΗΓΗ: www.e-forologia.gr