Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

Η παρακάτω ιστορία παρουσιάζει το πως ένα όνειρο και ένα εγχείρημα που έχει όλα τα φόντα για να διαπρέψει πέφτει πάνω στα τείχη απόρριψης του κρατικού μηχανισμού.

 

Σήμερα θα σας πω μια διαφορετική ιστορία. Μια ιστορία που δείχνει πόσο δύσκολο είναι να προσφέρεις κάτι ανιδιοτελώς σε ένα βραδυκίνητο και τεχνολογικά αναλφάβητο ελληνικό δημόσιο. Μια ιστορία που δείχνει πόσο επίπονο είναι να αλλάξει η κατάσταση, ακόμα και εάν υπάρχουν εκατέρωθεν καλές προθέσεις. Σκοπός μου δεν είναι να κατηγορήσω το κράτος (ποσώς με ενδιαφέρει), αλλά να συνεισφέρω σε γόνιμο προβληματισμό. Μήπως και αλλάξει τίποτα.
Πριν από λίγες μέρες, έδωσα μια (ακόμη) συνέντευξη στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ και την Άννα Μπουσδούκου. Θέμα μας ήταν ο έξυπνος ηλεκτρονικός ξεναγός Acropolis Rock. Το Acropolis Rock είναι μια πολυβραβευμένη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα και tablets. Πιο συγκεκριμένα, η εφαρμογή έχει κερδίσει:
1η θέση στον παγκόσμιο διαγωνισμό καινοτομίας της Microsoft στη Νέα Υόρκη
1η θέση στον πανελλήνιο διαγωνισμό επιχειρηματικότητας του TEDx
1η θέση στον πανελλήνιο διαγωνισμό Appwards

Η συνέντευξή μου στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ και την Άννα Μπουσδούκου


Το Acropolis Rock έχει κληθεί στα συνέδρια Semantic Web (San Francisco) και Hello Culture (Λονδίνο). Αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες πολιτιστικές εφαρμογές στο AppStore και έχει συντροφεύσει χιλιάδες τουρίστες στον βράχο της Ακρόπολης.
Όλα αυτά δεν τα γράφω προκειμένου να ευλογήσω τα γένια μου. Θέλω απλώς να δείξω ότι έγκυροι φορείς και τουρίστες έχουν ασχοληθεί με την συγκεκριμένη υπηρεσία και την έχουν πάρει στα σοβαρά.
Η χορηγία και η απόρριψη
Τι συνέβη λοιπόν; Η εταιρία μου αποφάσισε να δωρίσει την υπηρεσία στο κράτος. Τον Απρίλιο του 2015 στείλαμε επίσημη πρόταση στο Υπουργείο Πολιτισμού. Αναλάβαμε να διαθέσουμε την εφαρμογή μέσω των επίσημων φορέων του δημοσίου. Αναλάβαμε, επίσης, να καλύψουμε όλα τα κόστη συντήρησης και τα λειτουργικά έξοδα της εφαρμογής. Όλα. Τα πάντα.


Για αντάλλαγμα, δεν ζητήσαμε απολύτως τίποτα. Ούτε διαφημίσεις, ούτε προμήθεια, ούτε καν να τοποθετήσουμε το λογότυπο της εταιρίας μας.
Θεωρήσαμε ότι μια τέτοια χορηγία θα τόνωνε την τουριστική αγορά και θα έφερνε αναγνώριση και έσοδα στο Δημόσιο. Θέλαμε να πούμε στον κόσμο, και ιδιαίτερα στους τουρίστες που επέλεξαν την χώρα μας, ότι υπάρχει και μια άλλη Ελλάδα. Μια Ελλάδα πέρα από τα capital controls και την πολιτική αστάθεια. Μια Ελλάδα που επιχειρεί, μια Ελλάδα που παράγει, και μια Ελλάδα που προσφέρει top-class υπηρεσίες για τα top-class πολιτιστικά μνημεία της.
Γνωρίζαμε εξ αρχής ότι η διαδικασία για μια χορηγία πρέπει να περάσει από αρκετή γραφειοκρατία και αρκετούς φορείς. Καταθέσαμε επίσημο, πρωτοκολλημένο αίτημα και περιμέναμε μια σειρά υπευθύνων από Υπουργεία, Εφορείες Αρχαιοτήτων και ΤΑΠ να αποφασίσουν. Εν τέλει, το Σεπτέμβριο (ύστερα από 5 μήνες) λάβαμε απάντηση στην πρόταση χορηγίας μας.
Αρνητική απάντηση…
Το ελληνικό κράτος απέρριψε τον πιο επιτυχημένο ξεναγό με την αιτιολογία ότι, κάποια στιγμή στο μέλλον, σχεδιάζεται η δημιουργία εφαρμογών. Δηλαδή, το κράτος θα ξοδέψει χρήματα προκειμένου να φτιάξει κάτι παρόμοιο. Ενώ μπορούσε να το πάρει δωρεάν.

Η επίσημη απάντηση του Υπουργείου (δεν στοχοποιούμε πρόσωπα — η ανάρτηση του εγγράφου γίνεται για λόγους αξιοπιστίας)
Με αυτόν τον τρόπο, η θερινή περίοδος χάθηκε οριστικά και αμετάκλητα. Όταν οι σπουδαιότεροι αρχαιολογικοί χώροι της Ευρώπης έχουν δικές τους επίσημες εφαρμογές, η Ακρόπολη, το ιστορικότερο μνημείο της Ευρώπης, στηρίζεται αποκλειστικά σε πρωτοβουλίες ιδιωτών. Εν έτει 2015, η Ακρόπολη είχε την ευκαιρία να μπει στο club των αρχαιολογικών χώρων που προσφέρουν το κάτι παραπάνω στους επισκέπτες τους. Και, μάλιστα, χωρίς να επιβαρυνθεί με έξοδα.
Ωστόσο, δεν έγινε αξιολόγηση της εφαρμογής ως προς την λειτουργία, ως προς το περιεχόμενο, ή ως προς την ευχρηστία — οι λόγοι απόρριψης της χορηγίας δεν σχετίζονται με την ποιότητα της προσφερόμενης υπηρεσίας.
Σκοπός μας ήταν να στείλουμε ένα μήνυμα: ότι, παρά τις δυσκολίες, οι Έλληνες εξακολουθούν να παράγουν καινοτομία. Η Microsoft μας τίμησε πριν λίγα χρόνια με την πρωτιά στον παγκόσμιο διαγωνισμό της Νέας Υόρκης. Το software που παράγει η εταιρία μας χρησιμοποιείται από κολοσσούς όπως η NASA και η XEROX, αλλά και από κορυφαία ακαδημαϊκά κέντρα, όπως το Πανεπιστήμιο του Michigan State.

Η βράβευση της εταιρίας μας στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Καινοτομίας της Microsoft (Νέα Υόρκη)
Από τον ξεναγό μας δεν θέλουμε ούτε αναμένουμε έσοδα — άλλωστε, η συντήρηση και οι αναβαθμίσεις του μας κοστίζουν περισσότερο από τα… μηδενικά έσοδα μιας χορηγίας.
Το μόνο που προσδοκούμε είναι να δώσουμε κάτι αξιόλογο στον κόσμο που επισκέπτεται τα μνημεία της χώρας μας. Να φωνάξουμε ότι υπάρχει και μια μικρή Ελλάδα που ξεφεύγει από τη μιζέρια της κρίσης. Και που κάποια στιγμή θα ξαναγίνει μεγάλη.
Από σήμερα, το Acropolis Rock διατίθεται δωρεάν για όλους. Με ή χωρίς κρατική υποστήριξη.
Ο Βαγγέλης Πτερνέας είναι επιχειρηματίας, δημιουργός του Vitruvius και συγγραφέας του βιβλίου The Dark Art Of Freelancing.