Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

Στο τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου και με ορισμένες εξαιρέσεις δίνονται στην κυκλοφορία 4 μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι -Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και το μεσαίο τμήμα του Ε65-, ενώ έχει εγκαινιαστεί πρόσφατα ο αυτοκινητόδρομος Μορέας.



 Πρόκειται για έργα που, βάσει των μέχρι στιγμής επίσημων στοιχείων (δεν περιλαμβάνονται το κόστος των απαλλοτριώσεων και άλλα έξοδα) κόστισαν 6,430 δισ. ευρώ.

Στη δημιουργία τους συνέβαλαν με κεφάλαια και οι κατασκευαστικές εταιρείες που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες παραχώρησης (οι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα και J&P Άβαξ και ξένοι, όπως Vinci και Hochtief) οι οποίες θα λειτουργήσουν τους αυτοκινητόδρομους για τα επόμενα 30 χρόνια.

Μεγάλο μέρος του κόστους καλύπτουν τα διόδια.
Στον Ε65 έχει προχωρήσει η κατασκευή του μεσαίου τμήματος Ξυνιάδα - Τρίκαλα, ενώ ζητήματα απαλλοτριώσεων (ολοκληρώθηκαν φέτος τον Ιανουάριο!) έχουν ως αποτέλεσμα να μην παραδοθούν τώρα περίπου 18 χιλ. (Ξυνιάδα έως και Ανάβρα).

 Σύμφωνα με τις εταιρείες παραχώρησης οι εκκρεμότητες σε Ιόνια και Ε65 τέλη Ιουνίου θα έχουν κλείσει.

 Ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός - Κλειδί) περιλαμβάνει το δυσκολότερο τμήμα της διαδρομής της εθνικής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τα Τέμπη, περιοχή στην οποία έχουν κατασκευαστεί 4 σήραγγες, εκ των οποίων η μία μήκους 6 χιλιομέτρων είναι η μεγαλύτερη της Ελλάδας και των Βαλκανίων.

Με την ολοκλήρωσή του η απόσταση Αθήνα-Θεσσαλονίκη συντομεύει περίπου 20 λεπτά.


Kεντρική Οδός ή Ε65   

   (από το ύψος Θερμοπυλών έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία, συνολικό μήκος 190 χλμ., εκτελείται μόνο το μεσαίο τμήμα του Ξυνιάδα - Τρίκαλα μήκους 78,6 χλμ.)   
 Αρχικός προϋπολογισμός κατασκευής αυτοκινητόδρομου στο σύνολο του έργου: 1.350 εκατ. ευρώ
 Εκτίμηση για το τελικό κόστος της κατασκευής του τμήματος που παραδίδεται: 420 εκατ. ευρώ * Αποζημιώσεις κατασκευαστή - παραχωρησιούχου 2013: 89,5 εκατ. ευρώ
 Αποζημιώσεις κατασκευαστή - παραχωρησιούχου (συν αμοιβή επιτάχυνσης) 2016: 57,5 εκατ. ευρώ
 Χρόνος έναρξης κατασκευής: 2008
 Διόδια για Ι.Χ. για το τμήμα που παραδίδεται: 1,95 ευρώ τα μετωπικά των Τρικάλων και 3,10 ευρώ στους Σοφάδες
 

   Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί, τμήμα του ΠΑΘΕ) 

 
 Προϋπολογισμός κατασκευής: 1.100 εκατ. ευρώ
 Αποζημιώσεις κατασκευαστή - παραχωρησιούχου 2013: 99,5 εκατ. ευρώ
 Αποζημιώσεις 2017: 41,9 εκατ. ευρώ
 Έναρξη κατασκευής: 2008
 Περίοδος κατασκευής βάσει της σύμβασης: 54 μήνες
 Έπρεπε να ολοκληρωθεί: 2013
 Σύνολο διοδίων από τις Ράχες Φθιώτιδος μέχρι το Κλειδί Ημαθίας (230 χιλιόμετρα): 15,10 ευρώ


Τη Δευτέρα 3 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί τελικά η τελετή για την ολοκλήρωση των έργων στα Τέμπη, αντί της 1ης Απριλίου, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.

Σύμφωνα με δήλωση της υπεύθυνη Τύπου της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» Ειρήνης Ζαβρίδου, η τελετή εγκαινίων μετατίθεται για τις 3 Απριλίου ώστε να μπορέσει να παραστεί και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.