Καραναστάσης για το Πανεπιστήμιο Στερεάς
Παρέμβαση του Καραναστάση, Βουλευτή Φθιώτιδας ΣΥ.ΡΙΖ.Α., σχετικά με το θέμα του Πανεπιστημίου Στερεάς και το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Δείτε επίσης....
στην περιοχή μας.
Η επίσκεψη του Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου στη Λαμία, την Παρασκευή 10 – 8 – 2018 και οι συσκέψεις που έγιναν με τη συμμετοχή εκπροσώπων των Ο.Τ.Α., υπηρεσιακών και πολιτικών παραγόντων, διδασκόντων και εργαζομένων στις υπάρχουσες στην περιοχή δομές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ξεκαθάρισε πλήρως το τοπίο σε ότι αφορά το μέλλον της στη Στερεά Ελλάδα και, ειδικότερα, στην πόλη και τον νομό μας.
Για τους πολλούς που σπεύδουν να την απαξιώσουν, χωρίς καν να τη γνωρίζουν, η πρόταση Γαβρόγλου για την Λαμία, προβλέπει την ίδρυση και λειτουργία, υπό την ομπρέλα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, των εξής τμημάτων :
- Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
- Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική
- Τμήμα Μαθηματικών
- Τμήμα Φυσικής
- Τμήμα Φυσικοθεραπείας (με αναβάθμιση του υπάρχοντος τμήματος των Τ.Ε.Ι.)
Από τα οποία τα 2 πρώτα λειτουργούν ήδη και προβλέπεται η ίδρυση των άλλων 3.
Η πρόταση προβλέπει, επίσης, την ίδρυση Πανεπιστημιακού Κέντρου Αποκατάστασης και Ευεξίας, σε συνέργεια με το Τμήμα Φυσικοθεραπείας, που θα λειτουργήσει υποστηρικτικά και για το Περιφερειακό Νοσοκομείο Λαμίας, την ίδρυση Ερευνητικού Ινστιτούτου Ασφάλειας Συστημάτων και Επιστήμης Δεδομένων και την λειτουργία Διετών Προγραμμάτων του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που, ενδεικτικά, στην πρόταση προβλέπεται να καλύπτουν τα πεδία του Ιαματικού Τουρισμού, της Οινοποιίας και Ζυθοποιίας και των Τεχνικών Πληροφορικής.
Τώρα, λοιπόν, είναι η ώρα να σκεφτούμε όλοι τι έχουμε και τι θέλουμε να έχουμε ως τριτοβάθμια εκπαίδευση στον τόπο μας.
Είναι δεδομένο ότι Πανεπιστήμιο δεν έχουμε – αυτό έκλεισε το 2013, με τη σιωπηρή ανοχή ή και τη συναίνεση στην άστοχη απόφαση της τότε κυβέρνησης, πολλών από αυτούς που σήμερα ζητούν την επανίδρυσή του. Ένα Πανεπιστήμιο που, για να είμαστε ειλικρινείς, είχε από καιρό αφεθεί στην τύχη του, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και είχε αρχίσει να απαξιώνεται στη συνείδηση των υποψηφίων φοιτητών.
Σήμερα, λοιπόν, έχουμε δύο τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, την ύπαρξη των οποίων πρέπει να την πιστώσουμε σ’ αυτούς που προσπάθησαν για τη δημιουργία τους. Είναι όμως τμήματα που στριμώχνονται σε ανεπαρκείς εγκαταστάσεις και κυρίως, είναι μόνο δύο, αποκομμένα από το μητρικό πανεπιστήμιο, που δεν μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες πανεπιστημιακού ιδρύματος και, μοιραία, με την πάροδο του χρόνου θα φθίνουν στην προτίμηση των υποψήφιων φοιτητών.
Έχουμε, επίσης, μια μερίδα συμπολιτών μας που διακαώς ζητούν την επανίδρυση του πανεπιστημίου που χάσαμε, άσχετα με τις σχολές και τα τμήματα που θα έχει, με μια ακατανόητη και χωρίς εκπαιδευτικά κριτήρια ιδιοκτησιακή λογική και προσήλωση στο «ονοματεπώνυμο» και όχι στην ουσία.
Κατά την άποψή μου, η ίδρυση Πανεπιστημίου Στερεάς είναι, ορθά, στόχος της τοπικής κοινωνίας, ο οποίος, όμως, μόνο μακροπρόθεσμα μπορεί να είναι ρεαλιστικός.
Είναι, άλλωστε, κοινός τόπος ότι μια πανεπιστημιακή μονάδα, όσο εύκολα και γρήγορα καταργείται, τόσο δύσκολα και με χρονοβόρες διαδικασίες ιδρύεται.
Αυτό που μπορεί - και πρέπει - να γίνει σήμερα, είναι η στοχευμένη επιλογή σχολών και τμημάτων άλλων πανεπιστημίων, που θα λειτουργήσουν στην περιφέρεια Στερεάς, θα παρέχουν εκπαίδευση και προοπτικές υψηλού επιπέδου, θα αποτελέσουν πόλο έλξης των υποψηφίων φοιτητών, θα βοηθήσουν, με διάφορες συνέργειες την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας, θα τονώσουν πραγματικά την εκπαίδευση στην περιοχή και θα είναι σημαντική «μαγιά» για το νέο πανεπιστήμιο στο μέλλον.
Πρέπει να συγκροτηθούν ισχυρά και βιώσιμα τμήματα, που θεραπεύουν διακριτά και αναγνωρισμένα διεθνώς γνωστικά πεδία, με προοπτικές να καλλιεργήσουν τις επιστήμες, τις τέχνες και τα γράμματα και να μορφώνουν και να καταρτίζουν όσο γίνεται αρτιότερα τους φοιτητές τους.
Όλα αυτά προβλέπονται επαρκώς στο σχέδιο Γαβρόγλου, που είναι στο τραπέζι.
Είναι στο χέρι της τοπικής κοινωνίας και των παραγόντων της να αγκαλιάσουν την σοβαρή αυτή πρόταση και να προσπαθήσουν να τη βελτιώσουν (είναι π.χ. εφικτή η δημιουργία δύο ακόμη «πρωτοκλασσάτων» τμημάτων, ενδεχομένως στον τομέα των κλασσικών σπουδών).
Είναι, επίσης, υποχρέωση μας να αποδώσουμε, άμεσα (16ο Δημ. Σχολείο, αφού γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες) και μεσοπρόθεσμα (ΠΑΒΥΠ), στο Πανεπιστήμιο τους χώρους που υποσχεθήκαμε, με την απαραίτητη, βέβαια, τροποποίηση του Γ.Π.Σ. της Λαμίας, ώστε να γίνει η οριστική χωροθέτησή του.
Είναι, τέλος, καθήκον όλων μας, πέρα και πάνω από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, που μας οδήγησαν εδώ, να δώσουμε στο λαό της περιοχής, αλλά και στη νεολαία της χώρας, άμεσα, τριτοβάθμια εκπαίδευση υψηλού επιπέδου.