Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

oikonomou vouli1

Ο βουλευτής Φθιώτιδας Γιάννης Οικονόμου τοποθετήθηκε για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος «Εκσυγχρονισμός της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» την τρίτη μέρα της συζήτησης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.   

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:

Κύριε πρόεδρε

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Η συζήτηση όπως έχει εξελιχθεί μέχρι τώρα 6 ώρες την πρώτη μέρα και 10 ώρες χθες  με την ακρόαση των φορέων και τις τοποθετήσεις των υπουργών έδειξε πόσο απελπισμένη ήταν η προσπάθεια να αποδείξουν κάποιοι ότι η κυβέρνηση μας ήθελε να νομοθετήσει στα κρυφά. Αποδεικνύει  πόσο αβάσιμοι ήταν  οι ισχυρισμοί ότι δήθεν θέλαμε να ξεμπερδεύουμε γρήγορα με διαδικασίες ψεκάστε σκουπίστε τελειώσατε.

Αστεία πράγματα.

Το αντίθετο θέλαμε από την πρώτη στιγμή. Από τον περασμένο Οκτώβριο που ξεκίνησε ουσιαστικά η διαβούλευση για το νομοσχέδιο αυτό, μια πολύ ανοιχτή διαδικασία. Θέλαμε και θέλουμε να συζητηθεί διεξοδικά, αλλά και ουσιαστικά.

Θέλουμε να φωτισθεί κάθε του κομμάτι. Θέλουμε όλη η κοινωνία, όλοι πολίτες να πληροφορηθούν σε βάθος τι αλλάζει επιτέλους  με το νομοσχέδιο αυτό.

Ποιες γκρίζες ζώνες αποσαφηνίζονται.

Ποιες στρεβλώσεις του θεσμικού πλαισίου που υπήρχαν μέχρι σήμερα αντιμετωπίζονται.

Και οι στρεβλώσεις αυτές κυρίες και κύριοι συνάδελφοι δεν είναι κάτι γενικό και αδιάφορο. 

Οι στρεβλώσεις αυτές είχαν δυο πολύ συγκεκριμένες συνέπειες. Ταλαιπωρία για τους πολίτες, υποβάθμιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των Ελλήνων.

Πραγματικά κύριε πρόεδρε αναρωτιέμαι οι συνάδελφοι από την αντιπολίτευση όταν συζητούν με τους ανθρώπους στις περιοχές τους καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα πράγματα στα δασαρχεία της χώρας λειτουργούν υποδειγματικά;

Δεν έχουν συναντήσει ποτέ την απορία ή την αγανάκτηση ανθρώπων που βρίσκονται αντιμέτωποι με καθυστερήσεις  και αλλεπάλληλα πισωγυρίσματα στις απαντήσεις που περιμένουν από τις αρχές του κράτους για εγκρίσεις και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις;

Και για να μην παρεξηγηθώ δεν υπονοώ τίποτα περίεργο ή μεμπτό ούτε για την επιστημονική επάρκεια ούτε πολύ περισσότερο για την ευσυνειδησία των υπηρεσιακών παραγόντων αλλά για το μοντέλο και τον τρόπο λειτουργία που επιβάλλει το υπάρχον πλαίσιο.

Αναρωτιέμαι ακόμα μόνο στην δική μας αντίληψη έχουν υποπέσει περιπτώσεις όπου εξαιτίας της ασάφειας και του χάους που επικρατεί με το τι επιτρέπεται και τι όχι στις προστατευόμενες περιοχές σήμερα, συμβαίνουν διάφορα παράλογα όπως για παράδειγμα οι παραγωγοί στη Δυτική Φθιώτιδα , γύρω από την κοιλάδα του Σπερχειού , να αποκλείονται από προγράμματα βιολογικής γεωργίας, λες και η βιολογική γεωργία είναι περισσότερο επιβαρυντική από τη συμβατική.

Αυτά και πολλά ακόμα επιχειρούμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι να διορθώσουμε και να διαμορφώσουμε μια νέα πραγματικότητα στην οποία θα αξιοποιούνται ορθολογικά οι φυσικοί μας  και ταυτόχρονα θα προστατεύεται ο φυσικός μας πλούτος.

Αυτή την προσπάθεια επιχειρεί με κάθε τρόπο να αποδημήσει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Μάταια όμως.

Το πάει από, εδώ, το πάει από εκεί παντού όμως βρίσκει τοίχο.

Για τα διαδικαστικά περί διαφάνειας, διαβούλευσης κτλ τα είπα να μην τα ξαναλέω. Τόσο μεγάλη ήταν μάλιστα η αγωνία του να μην ξεκινήσει η συζήτηση ώστε έφτασε στο σημείο να προτείνει να αποφασίσουμε σε επιτροπή που λειτουργεί με καθορισμένη σύσταση κατόπιν απόφασης της διάσκεψης των προέδρων με ανάταση των χειρών για το αν θα συνεχίσουμε ή όχι

Το άλλο που επιχείρησε να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν να ενδυθεί ένα μανδύα μιας δήθεν φιλοπεριβαλλοντικής αντίληψης και να χαρακτηρίσει εμάς ως εγκληματίες του περιβάλλοντος. 

Πάλι μάταιος κόπος γιατί ο μανδύας αυτός ή η μάσκα καλύτερα ούτε καν μανδύας προσκρούει τόσο στον τρόπο που διαχειριστήκατε το περιβάλλον με τις πράξεις και τις παραλείψεις σας από το 2016 έως τον Ιούλιο του 2019.

Η προσπάθεια αυτή  προσκρούει στις προβλέψεις που και επί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπήρχαν για έρευνες και εξορύξεις υδρογονανθράκων και ορυκτών ακόμα και σε ζώνες απόλυτης προστασίας αλλά και για τις υπογραφές  τις δικές σας για τέτοιες δραστηριότητες.

Προσκρούει στην αδυναμία σας να εκδώσετε, εκτός από μια περίπτωση ΠΔ για χρήσεις γης και δραστηριότητες σε προστατευόμενες περιοχές.

Προσκρούει στο αδιέξοδο που δημιουργήσατε με τις οικιστικές πυκνώσεις και με την αδυναμία σας να διαχειριστείτε προβλήματα με μπάζα και απορρίμματα σε χώρους του οικοσυστήματος.

Για πείτε μου να το καταλάβω πως γίνεται μια αντίληψη που επιτρέπει σχεδόν τα πάντα σε περιοχές που θα έπρεπε να υπάρχει απόλυτη προστασία του περιβάλλοντος με ένα πλαίσιο που επιτρέπει αδιαφανείς και στοχευμένες προσωποκεντρικές ρυθμίσεις να είναι υπέρ της προστασία του περιβάλλοντος ενώ μια πολιτική που απαλλάσσει το περιβάλλον από επικίνδυνες δραστηριότητες, που βάζει καθαρούς και ενιαίους κανόνες είναι μια πολιτική εγκληματική για το περιβάλλον;

Πως είναι δυνατόν μια πολιτική που δυσκολεύει την διείσδυση μέσα από τις ΑΠΕ της καθαρής ενέργειας, όπως είναι η πολιτική που δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις να θεωρείται ότι προστατεύει το περιβάλλον, ενώ μια πολιτική που δημιουργεί τις προϋποθέσεις να επιταχύνουμε την ηλεκτροπαραγωγή μέσω ΑΠΕ εγκληματεί για το περιβάλλον;

Πείτε μας αν είναι εγκληματική για το περιβάλλον  που προσαρμόζει στην ελληνική νομοθεσία τις πρακτικές χωρών που αποτελούν πρότυπα αναφοράς για την οικολογική τους  ευαισθησία και την προσήλωση τους στην πράσινη ανάπτυξη, τότε ακολουθούν εγκληματική πολιτική για το περιβάλλον και στην  Αυστρία, τη Φινλανδία, την Ιρλανδία; 

Επόμενη στάση σε αυτή την αδιέξοδη διαδρομή του ΣΥΡΙΖΑ η καραμέλα των συμφερόντων και των φωτογραφιών. Εδώ θα επανέλθω μόλις καταθέσετε τις φωτογραφίες από τις οποίες φαντάζομαι ότι θα μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε τα πρόσωπα.

Τελευταία απόπειρα υπήρξε η προσπάθεια να νομιμοποιηθούν όλες οι παραπάνω φαντασιακές και λαϊκίστικες προσεγγίσεις από τις απόψεις των φορέων.

Εδώ ήταν εντυπωσιακή πραγματικά η προσπάθεια να οδηγήσει με τις ερωτοαπαντήσεις του ο ΣΥΡΙΖΑ δια του κ. Φάμελλου στη δημιουργία των εντυπώσεων που επεδίωκε.

Και εδώ τοίχος όμως

Γιατί;

Γιατί οι φορείς ξεκαθάρισαν πως με το παρών νομοσχέδιο πράγματι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να έχουμε ταχύτερες και απλούστερες διαδικασίες αδειοδότησης που είναι ζητούμενο για να αντιμετωπίσουμε καθυστερήσεις όχι μόνο 300 εργάσιμων ημερών όπως κάποια στιγμή  ακούστηκε αλλά και 800 εργάσιμων ημερών και βάλε.

Γιατί είναι άλλο πράγμα να υπάρχουν ανησυχίες για το αν θα μπορέσει η δημόσια διοίκηση να προσαρμοστεί γρήγορα στις επιχειρούμενες αλλαγές και άλλο αν αυτές είναι εφαρμόσιμες.

Γιατί αποσαφηνίστηκε πλήρως ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου βρίσκονται σε πλήρη αντιστοίχιση με το ενωσιακό δίκαιο και την ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Γιατί ακόμα και για τις περιπτώσεις που υπάρχουν καλοπροαίρετες ενστάσεις θα πω εγώ για την συνταγματικότητα του νόμου, υπάρχουν οι προβλέψεις της τελικής έγκρισης από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και για να πω και για τις και τις αντίθετες απόψεις που εκφράστηκαν και που είναι φυσικό να υπάρχουν.

Είναι άλλο πράγμα κυρίες και κύριοι να διατυπώνουν αμφιβολίες ή και αντιρρήσεις φορείς που εκπροσωπούν επιστήμονες που αλλάζει ο ρόλος ή αναλογία της συμμετοχής τους  σε επιτροπές όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τους δασολόγους στις επιτροπές ενστάσεων και τελείως διαφορετικό να λέμε ότι αποκλείονται οι δασολόγοι από τις αξιολογήσεις δασικών θεμάτων.

Γιατί είναι άλλο πράγμα,  να ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις την καθολική απαγόρευση εξόρυξης υδρογονανθράκων  και μεταλλευμάτων  σε ζώνες προστατευόμενων περιοχών λέγοντας χαρακτηριστικά ότι κανείς δεν μας υποχρεώνει κανείς να το κάνουμε επειδή ισχύει και αλλού στην Ευρώπη, και άλλο να ερμηνεύει κανείς από αυτή την στάση ότι τέτοιου είδους δράσεις επιτρέπονται για πρώτη φόρα άρα με αυτό το νομοσχέδιο συντελείται έγκλημα.

Και θέλω με την ευκαιρία κύριε πρόεδρε να ξεκαθαρίσω ότι σεβόμαστε απόλυτα το ρόλο αλλά και το σημαντικό έργο που επιτελούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Δεν είναι μυστικό ότι σε μια σειρά ζητημάτων που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου για αναπτυξιακές δραστηριότητες, έχουμε διαφορετική αντίληψη. Θέλω όμως με ειλικρίνεια να τους πω ότι η κυβέρνηση νομοθετεί πάντοτε θωρακίζοντας αυτή την επιλογή ανάπτυξης ενάντια σε κάθε απόπειρα υποβάθμισης του περιβάλλοντος για αυτό κι άλλωστε στα κρίσιμα ο τελικός και καθοριστικός λόγος ανήκει στο ΣτΕ όπως άλλωστε αναγνωρίστηκε και από τις ίδιες τις οργανώσεις χθες.

Τέλος,  κ πρόεδρε για να κλείσω την αναφορά μου σ’ αυτήν την απέλπιδα προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ  να εκμαιεύσει από τους φορείς απαντήσεις όπως ήταν σαφές χθες από τους 22 από τους 25 φορείς αλλά και από τα υπομνήματα που μας έχουν έρθει  μπορεί να διατυπώνονται ενστάσεις, μπορεί να υπάρχουν διαφωνίες αλλά όλοι αναγνωρίζουν ότι εκείνο που χρειάζεται είναι αλλαγές και όχι συνολική απόσυρση του νομοσχεδίου. Αυτή είναι η πραγματικότητα και μόνον όποιος ήταν σε άλλη αίθουσα χθες ή επιμένει να ζει σε ένα κόσμο αποσπασματικών επικλήσεων και παραμορφώσεων μπορεί να ισχυριστεί κάτι άλλο.

Θέλουμε και επιδιώκουμε όμως και κάτι ακόμα. Να αποδείξουμε και σε αυτό το νομοσχέδιο το πόσο σημαντικό είναι για την κυβέρνηση μας, οι προγραμματικές μας αρχές και οι προεκλογικές μας δεσμεύσεις να γίνονται εφαρμοσμένη πολιτική.

Για αυτό και το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου αντικατοπτρίζει πλήρως τη φιλοσοφία μας.

Τη φιλοσοφία μας για το τρόπο με τον οποίο πρέπει να μεγεθύνουμε την οικονομία μας. Για τις συνθήκες υπό τις οποίες θα εργάζονται οι άνθρωποι, για το περιβάλλον και την ατμόσφαιρα μέσα στην οποία θα ζούμε και θα μεγαλώνουν τα παιδιά μας.

Αυτή είναι η φιλοσοφία που διέπει το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα. Ένα νομοσχέδιο που βοηθά  πολύ  ουσιαστικά τη μετάβαση της οικονομίας από τις ρυπογόνες στις καθαρές μορφές ενέργειας, από τις αντιοικονομικές στις φιλικές προς το περιβάλλον υποδομές, από την υπερκατανάλωση των φυσικών πόρων σε μια συλλογική αίσθηση βιωσιμότητας και αειφορίας.

To radiomemory.gr χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.