Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

 Σε εξέλιξη αστυνομικές έρευνες, για τον εντοπισμό και την σύλληψη δύο (2) τουλάχιστον αγνώστων δραστών, οι οποίοi, κατάφεραν να εξαπατήσουν 77χρονη στη Λαμία   και να της αποσπάσουν χρηματικό ποσό, με το πρόσχημα της επείγουσας ανάγκης συγγενικού της προσώπου. Η  ηλικιωμένη  χθες μετέβη στο Τμήμα Ασφαλείας Λαμίας και κατήγγειλε ότι προχθές το απόγευμα δέχτηκε κλήση στο σταθερό τηλέφωνο της οικίας της από γυναίκα, η οποία προσποιούμενη ότι είναι η κόρη της, της ζήτησε το χρηματικό ποσό των (1.500) ευρώ, προκειμένου να υποβληθεί άμεσα σε χειρουργική επέμβαση στο πόδι της.

Στη συνέχεια η ηλικιωμένη μίλησε με έναν άγνωστο άντρα, ο οποίος της συστήθηκε δήθεν ως νοσοκόμος και συμφώνησαν τελικά να του παραδώσει το χρηματικό ποσό των (200) ευρώ. Λίγη ώρα αργότερα η 77χρονη παρέδωσε τα χρήματα   σε άντρα ο οποίος πήγε στο σπίτι της για αυτό το σκοπό. Την έρευνα και το προανακριτικό έργο για την συγκεκριμένη υπόθεση διενεργεί το Τμήμα Ασφαλείας Λαμίας.

Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Στερεάς Ελλάδας, στο πλαίσιο της πρόληψης ανάλογων περιστατικών, παραθέτει χρήσιμες συμβουλές προς τους πολίτες και ιδίως τους ηλικιωμένους, προκειμένου να μην πείθονται εύκολα από άγνωστα άτομα που επικοινωνούν μαζί τους τηλεφωνικά ή τους προσεγγίζουν με σκοπό την εξαπάτησή τους. Σημειώνεται ότι οι επιτήδειοι ενεργούν μεθοδικά, συγκεντρώνουν πληροφορίες σχετικές με τα υποψήφια θύματά τους και χρησιμοποιούν διάφορα τεχνάσματα, όπως ότι είναι γνωστοί συγγενών τους, λογιστές, εφοριακοί, υπάλληλοι Δημόσιων Επιχειρήσεων, γιατροί, νοσοκόμοι κ.λ.π. και ακολούθως ζητούν χρήματα με την παράθεση ψευδών γεγονότων ως αληθινών.

Αναλυτικότερα:

 

  • Οι δράστες επιλέγουν κυρίως ηλικιωμένους ανθρώπους, για τους οποίους πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών ή των εγγονιών τους.
  • Επικοινωνούν μαζί τους τηλεφωνικά ή τους προσεγγίζουν «δήθεν» ως απεσταλμένοι των συγγενών τους και με το πρόσχημα άμεσης και επείγουσας ανάγκης χρημάτων, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Η προσέγγιση αυτή πραγματοποιείται τηλεφωνικά ή αυτοπροσώπως, συνήθως κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες ή εμπορικά καταστήματα κ.λπ.
  • Οι τεχνικές, που χρησιμοποιούν οι δράστες για να πείσουν τους ηλικιωμένους να τους δώσουν τα χρήματα για λογαριασμό των οικείων τους, είναι ο αιφνιδιασμός και η παρουσίαση μιας αληθοφανούς οικονομικής ανάγκης που πρέπει να ικανοποιηθεί χωρίς αναβολή. Με τον τρόπο αυτό, αλλά και με την αναφορά σε συγγενικά πρόσωπα με ιδιαίτερη οικειότητα, επιδιώκουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και να μην αφήσουν περιθώρια δεύτερης σκέψης. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι δράστες για να ισχυροποιήσουν τα επιχειρήματά τους, προσποιούνται πως τηλεφωνούν στα οικεία πρόσωπα για να επιβεβαιώσουν την οικονομική ανάγκη, όμως οι ηλικιωμένοι μέσα στην αναστάτωση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι συνομιλούν με συνεργούς των δραστών και όχι με τους συγγενείς τους.
  • Οι λόγοι που επικαλούνται οι δράστες για να αποσπάσουν χρήματα είναι συνήθως η έκτακτη και επείγουσα ανάγκη συγγενικού τους προσώπου, η άμεση εξόφληση ενός χρέους, η πληρωμή ασφαλιστηρίων συμβολαίων, η αγορά ηλεκτρικών συσκευών, ανταλλακτικών αυτοκινήτων κ.λπ., για λογαριασμό «δήθεν» συγγενικών προσώπων.
  • Τα χρηματικά ποσά που ζητούν οι δράστες, κυμαίνονται από μερικές εκατοντάδες έως αρκετές χιλιάδες ευρώ, ποσά τα οποία μεταβάλλονται και προσαρμόζονται ανάλογα με τη δεκτικότητα και ευπιστία των ηλικιωμένων. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στο παρελθόν δράστες έχουν μεταφέρει με αυτοκίνητο ηλικιωμένους ακόμα και σε Τράπεζες, προκειμένου να αναλάβουν μεγάλα χρηματικά ποσά και να τους τα παραδώσουν.

 

Στο πλαίσιο αυτό:

  • Μην πείθεστε εύκολα από άτομα, που είτε επικοινωνούν μαζί σας τηλεφωνικά, είτε σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών σας προσώπων.
  • Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό - συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
  • Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν, με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα, να εισέλθουν στην οικία σας.
  • Μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
  • Μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
  • Επισημαίνεται ότι από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
  • Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
  • Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
  • Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών Αρχών.
  • Να ενημερώνετε πάντα τις Αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.