Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

Eρώτηση για την βεβαίωση υπέρογκων προστίμων για τη μη καταβολή τελών διοδίων και λοιπά συναφή θέματα, κατέθεσε στην Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Σαρακιώτης

Ο βουλευτής  τονίζει ότι οι βεβαιώσεις αυτές -εξωφρενικού ποσού- προστίμων είναι, μεταξύ άλλων, και το αποτέλεσμα της πίστης των πολιτών σε ένα κίνημα αντίδρασης στην καταβολή μη νομίμως επιβληθέντων διοδίων που εκπορεύθηκε εν πολλοίς και από μία σημαντική μερίδα του κόμματος της Κυβέρνησής  ΣΥΡΙΖΑ  ενώ την ίδια ώρα έχουν  λήξει και οι κάρτες ελέυθερης διέλευσης  απο τα διόδια  κατοίκων της Φθιώτιδας .

Η ΕΡΩΤΗΣΗ

Αναφορικά με το ζήτημα των τελών διοδίων η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι σαφής. Προβλέπει εν ολίγοις ότι απαγορεύεται η είσπραξη διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους που δεν έχουν ολοκληρωθεί και που δεν έχουν σε όλο τους το μήκος τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και προστατευτικό διάζωμα στη μέση. Αναφέρεται επίσης στη σημασία ύπαρξης εναλλακτικού παράπλευρου δρόμου ανάλογης ασφάλειας ώστε να είναι εφικτή η αποφυγή πληρωμής διοδίων σε όσους δεν επιθυμούν να πληρώσουν. Συνεπώς, η μη πληρωμή διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους που δεν πληρούν τις ως άνω προϋποθέσεις, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δε συνιστά παράβαση, συνιστά, ωστόσο, βάσει της ελληνικής νομοθεσίας.

 

Από το Φεβρουάριο του 2011 η μη πληρωμή διοδίων κατέστη -με την σφόδρα επικριθείσα ευρέως ως αντισυνταγματική και αντικείμενη στην αρχή της αναλογικότητας- διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν. 3920/2011 (τη γνωστή τροπολογία Ρέππα), παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, έστω κι αν δε συνιστά παράβαση που επηρεάζει την οδική ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση η παράβαση βεβαιώνεται από την αρμόδια αστυνομική υπηρεσία και συνεπάγεται για τον παραβάτη την επιβολή του διοικητικού προστίμου που προβλέπεται στην παρ. 11 του άρθρου 29 του ΚΟΚ, ήτοι πρόστιμο ύψους 200 ευρώ, καθώς και τη δυνητική επιβολή των διοικητικών μέτρων της παρ. 2 του άρθρου 103 του ΚΟΚ (αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, άδειας κυκλοφορίας και κρατικών πινακίδων οχήματος για 20 ημέρες).

 

Ωστόσο, μέχρι τη 10η Απριλίου 2012 για να βεβαιωθεί παράβαση θα έπρεπε η αρμόδια αστυνομική υπηρεσία να είναι παρούσα και να διαπιστώνει την παράβαση αυτοπροσώπως κατά την ώρα της άρνησης πληρωμής ή της παραβίασης της προστατευτικής μπάρας.

 

Σήμερα, η επιτόπια παρουσία της Αστυνομίας δεν είναι απαραίτητη για τη βεβαίωση της παράβασης μη πληρωμής. Το άρθρο 17 του ΚΟΚ τροποποιήθηκε εκ νέου (επί Υπουργίας Βορίδη) με διάταξη που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ και ετέθη σε ισχύ από 10/4/2012 και πλέον η Αστυνομία δύναται να χρησιμοποιεί και τεχνικά ή ηλεκτρονικά μέσα (κάμερες) για να καταγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας των παραβατών και να αποστέλλει τις κλήσεις.

 

Η Κυβέρνηση, δια στόματος στελεχών της, είχε εκφράσει κατά το πρώτο εξάμηνο διακυβέρνησής της, την πρόθεσή της όπως προχωρήσει στην κατάργηση των ανωτέρω ρυθμίσεων Ρέππα και Βορίδη, ενώ παράλληλα είχε εξαγγείλει ότι θα αναζητήσει τρόπους μείωσης των διοδίων καθώς και του προβλεπόμενου διοικητικού προστίμου σε περίπτωση μη καταβολής του σχετικού τέλους διοδίων και θα θεσπίσει «κοινωνικά» διόδια για τις ευπαθείς ομάδες και τους κατοίκους των περιοχών κοντά στους σταθμούς.

           

Επειδή έληξε η ισχύς των Καρτών Ελεύθερης Διέλευσης που είχαν χορηγηθεί σε κατοίκους ορισμένων περιοχών κοντά σε σταθμούς διοδίων και δεν προβλέπεται η ανανέωσή τους.

 

Επειδή βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας περιπτώσεις πολιτών σε όλη τη χώρα που καλούνται να πληρώσουν, στις πλείστες των περιπτώσεων -παρατύπως βεβαιωμένα- πρόστιμα δυσθεώρητου ύψους.

 

Επειδή οι βεβαιώσεις αυτές -εξωφρενικού ποσού- προστίμων είναι, μεταξύ άλλων, και το αποτέλεσμα της πίστης των πολιτών σε ένα κίνημα αντίδρασης στην καταβολή μη νομίμως επιβληθέντων διοδίων που εκπορεύθηκε εν πολλοίς και από μία σημαντική μερίδα του κόμματος της Κυβέρνησής μας.

 

Για τους λόγους αυτούς,

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

 

  1. Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης να επανεξετάσει το υπάρχον καθεστώς επιβολής προστίμου λόγω μη καταβολής του τέλους διοδίων;

 

  1. Συμμερίζονται την κοινωνική απαίτηση για εξορθολογισμό τόσο του σημερινού κόστους των τελών διοδίων όσο και του δυσανάλογα υψηλού διοικητικού προστίμου παράβασης καταβολής τους;

 

  1. Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον φαινόμενα βεβαίωσης προστίμων μη καταβολής διοδίων από μη αστυνομικά όργανα ή από αστυνομικά όργανα μεν, που ωστόσο κάνουν χρήση ιδιωτικών καμερών εγκατεστημένων παρανόμως από τους ιδιώτες που εκμεταλλεύονται τους σταθμούς διοδίων;

 

 

Ο Ερωτών Βουλευτής

 

Σαρακιώτης Ιωάννης